Dan Jørgensen vil lokke kortuddannede mænd til kødgryderne
Lagt på fastfood24.dk den 09-05-2014 af fastmaster
Fødevareminister Dan Jørgensen skyder i dag en kampagne i gang, som er målrettet kortuddannede mænds madvaner.
Kortuddannede mænd lever i snit syv år kortere end højtuddannede kvinder, viser tal fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Det skal en ny Nøglehulskampagne være med til at rette op på. Målet er at få de kortuddannede mænd til at vælge sundere, når de køber ind og laver mad, så de kan leve både bedre og længere.
”Kortuddannede mænd har også ret til et langt og sundt liv. Så når vi ved, at kvinder med en lang uddannelse lever mere end syv år længere end de kortuddannede mænd, har vi som samfund et ansvar for at rette op på uligheden,” siger fødevareminister Dan Jørgensen.
Fødevareministeriet, supermarkeder, fastfood-kæder og en masse kantiner står sammen om Nøglehulskampagnen, som løber over de kommende uger.
Nøglehulsmærket
Omdrejningspunktet i kampagnen er Fødevareministeriets ernæringsmærke, Nøglehullet. Mærket sidder i dag på mere end 1.900 fødevarer og guider forbrugerne til at vælge varer med mindre fedt, sukker, salt og flere kostfibre. Men de, der rækker ud efter nøglehulsmærkede burgerboller, ost og hakket kød, er sjældent de kortuddannede mænd.
”Udfordringen er, at vi mænd tror, at sund mad er kedelig og uden smag. Og hvis vi skal overbevises om andet, så gider vi ikke løftede pegefingre eller at læse foldere fra kommunebiblioteket. Den nye Nøglehuls-kampagne skal igennem sjove og positive budskaber i velkendte medier få os mænd til at tage skeen i den anden hånd og fat i de nøglehulsmærkede varer,” siger Dan Jørgensen.
I kampagnen, som starter i dag, vil tv-kokken Claus Holm være mændenes madmentor. I både tv, radio og online viser Claus Holm bl.a., at en Nøglehulsmærket burger med pulled chicken kan være både sjov at lave og sprængfyldt med smag.